in , , ,

Langkah Mengatasi Pencemaran Udara

Langkah Mengatasi Pencemaran Udara. Pencemaran udara yang makin meningkat tak jauh dari ulah manusia tentunya. Kemajuan industri yang menggunakan bahan bakar akan menghasilkan buangan yang dapat mencemari udara. Sebagai manusia tentunya kita harus bijak dan mengatasi permasalahan yang timbul apalagi akibat perbuatan manusia sendiri. Berikut merupakan beberapa Langkah Mengatasi Pencemaran Udara dan Cadangan yang boleh dijadikan rujukan anda.
Langkah Mengatasi Pencemaran Udara

Langkah Mengatasi Pencemaran Udara

[button color=”” size=”” type=”round” target=”” link=””]Penampalan Ozon[/button]

Bahagian ozon yang berlubang ditampal dengan mengionkan oksigen di atmosfera melalui penggunaan belon helium. Selain itu, penampalan ozon juga boleh dilakukan dengan menembak peluru ozon dengan menggunakan kapal terbang yang mampu menampal ozon. Namun begitu, penampalan ozon ini hanya dapat mengawal pencemaran udara untuk jangka masa pendek sahaja.

[button color=”” size=”” type=”round” target=”” link=””]Memperkenalkan undang-undang[/button]

Langkah-Langkah Mengatasi Pencemaran Udara Geografi PT3 2014
Pihak kerajaan yang bertindak sebagai agen pentadbir negara telah mengubalkan pelbagai undang-undang dalam mengawal kadar pencemaran. Sebagai contoh, industri besar dan kecil diwajib menapiskan asap yang dikeluarkan. Wet scrubber merupakan penapis asap kilang dengan menyembur air dan batu kapur pada asap. Proses ini dapat mengurangkan sulfur dioksida sampai 90%.

POST MENARIK  Langkah-Langkah Menerapkan Nilai Murni Dalam Kalangan Remaja

[button color=”” size=”” type=”round” target=”” link=””]Penggunaan teknologi[/button]

Dengan adanya teknologi moden, penggunaan kenderaan menggunakan kuasa elektrik sedang dikaji secara giat di negara-negara barat. Kenderaan jenis ini bukan sahaja tidak menghasilkan pencemaran udara malah pencemaran bunyi. Walaubagaimanapun, tenaga elektrik adalah mahal dan kesannya terhadap alam sekitar mungkin bergantung kepada cara tenaga elektrik tersebut dihasilkan.

[button color=”” size=”” type=”round” target=”” link=””]Kitar semula[/button]

Mengitar semula bermaksud memproses atau menggunakan semula bahan buangan seperti plastik, kertas, tin aluminium dan sebagainya. Kaedah ini merupakan proses yang sangat selamat kepada alam sekitar kerana dapat mengurangkan kadar pencemaran. Pembakaran sampah-sarap turut dapat dikurangkan.

[button color=”” size=”” type=”round” target=”” link=””]Reboisasi[/button]

Reboisasi atau penanaman pohon kembali setelah digunakan wajib digalakkan. Pohon (tumbuhan) mampu mengurangi emisi senyawa karbon di udara. Tumbuhan membutuhkan karbondioksida sebagai bahan pembentukan glukosa, zat makanan yang amat penting dalam rantai makanan di bumi dan menghasilkan oksigen (senyawa penting untuk pernapasan). Ilegal logging yang terjadi serta pembalakan hutan atau konversi hutan menjadi lahan non produkrif tentu akan meningkatkan polusi udara karena emisi karbon tidak diolah oleh tumbuhan. Oleh karena itu, jika ingin udara kembali bersih maka tanamlah pohon dengan demikian udara di sekitar akan terasa sejuk (udara bersih).

SUMBER – Masalah Pencemaran Global

(Visited 24,767 times, 1 visits today)
POST MENARIK  Semakan Keputusan UPU 2017 Online

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Permohonan Guru Vokasional KPM 2016

Cara Mengatasi Rambut Gugur